Het belang van digitalisering in de sociale sector

Digitalisering is de dag van vandaag overal aanwezig en biedt heel wat voordelen. Ook in de sociale sector is het een goed idee om mee op deze digitale sneltrein te springen. Met Kunlabora mochten we al aan verschillende projecten uit de sociale sector meewerken en de nodige impact creëren.

Delen:

Ontdek alle voordelen van digitaliseren in de sociale sector en hoe we jouw organisatie kunnen ondersteunen.

De uitdagingen van de sociale sector

De sociale sector staat voor heel wat uitdagingen. Langs de ene kant wordt er vaak gewerkt met verouderde systemen en processen die het werk vertragen en foutgevoelig zijn. Dit zit vaak de efficiëntie en vlotte dienstverlening in de weg. De nood aan gebruiksvriendelijke systemen zoals apps en websites is daardoor groter dan ooit. Maar mee zijn met al deze digitale processen vraagt om middelen, tijd en kennis. Daarom kan je op Kunlabora rekenen om je eigen sociale omgeving digital-proof te maken en eventuele subsidies aan te vragen.

Wat zijn de voordelen van digitalisering?

Digitaliseren binnen de sociale sector biedt tal van voordelen. De administratielast kan verminderen door processen te stroomlijnen met de focus op gebruiksvriendelijkheid. Hierdoor verloopt de informatie-uitwisseling beter en kunnen medewerkers vlotter samenwerken. Daarbovenop krijgen coaches of hulpverleners meer tijd voor persoonlijk contact met hun cliënten. Ten slotte zorgt digitaliseren voor nuttige inzichten dankzij data-analyses en worden op lange termijn kosten bespaard.

Hoe we organisaties uit de sociale sector helpen

De meeste projecten beginnen met een Service Blueprint om de context en uitdagingen van de  organisatie goed te begrijpen en een gedeeld begrip op te bouwen. Tijdens verschillende workshops bundelen we de domeinkennis van de organisatie met onze eigen IT-expertise om een duidelijk plan van aanpak op te stellen. Hierna kijken we samen hoe we de software kunnen bouwen om de gewenste processen te vereenvoudigen. Tijdens het uitwerken leveren we altijd in kleine stukjes op zodat deze altijd tijdig naar klanten kan voor feedback. Op deze manier sturen we meteen bij indien het project een andere richting uitgaat.

Voorbeeld uit de praktijk: VELO

Een goed voorbeeld is het bedrijf VELO. Zij kregen de opdracht om het aantal fietsen op een specifieke locatie te tellen. Aanvankelijk gebruikten ze pen en papier om de gegevens vast te leggen, die ze vervolgens in een Excel-bestand en een applicatie invoerden. Deze werkwijze was nogal omslachtig, waardoor ze op zoek gingen naar een efficiënter alternatief. Onze oplossing? Een app waarin fietsen automatisch geteld en opgeslagen worden. We maakten het hele proces makkelijker, minder foutgevoelig, sneller én minder arbeidsintensief. Zo hadden de medewerkers van VELO meertijd over voor andere activiteiten.

Samen voor een toekomstgerichte sociale sector

Digitaliseren in de sociale sector is noodzakelijk om efficiënter te werken en om helemaal future-proof te zijn. Door samen te werken en processen te stroomlijnen, creëer je gebruiksvriendelijke systemen die het werk vergemakkelijken.

Laten we samen je organisatie meer digitaliseren om je dienstverlening naar een hoger niveau te tillen.

 

Neem vrijblijvend contact met ons op

Geïnspireerd door deze blog en wil je graag samenwerken?

Contacteer ons en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!