Service Blueprint: voor een succesvolle start van jouw softwareontwikkeling

Succesvol software ontwikkelen start bij een duidelijke visie en met een degelijk plan over de benodigde software requirements. Het is als organisatie strategisch belangrijk om software up-to-date te houden in de snel veranderende wereld van vandaag. Het bouwen van softwareoplossingen gaat daarbij verder dan enkel software development, daarom biedt Kunlabora de Service Blueprint aan.

Delen:

Zo capteren we eerst de visie van de klant, vervolgens vertalen we die naar software requirements, die daarna leiden tot het design van een high-level oplossing. Doordat we de softwareoplossing proactief inschatten, komen we snel tot een planning en roadmap waarin we de diverse milestones in overleg bepalen. Resultaat: een snel en efficiënt software development proces.

Het belang van een service blueprint

In de sector van de dienstverlening is kwalitatieve software die doet wat je nodig hebt van groot belang. Software releases met nieuwe functionaliteiten en mogelijkheden volgen elkaar aan een hoog tempo op. Die nieuwe features zorgen voor procesoptimalisaties die de efficiëntie van jouw organisatie verhogen of nieuwe mogelijkheden bieden. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van repetitieve taken.

Daarnaast is het belangrijk om systemen up-to-date te houden zodat ze compatibel blijven met andere systemen. Legacy software zijn verouderde systemen die nog steeds in gebruik zijn, hoewel ze mogelijk niet meer volledig ondersteund worden.

Stel dat er een partner, klant of leverancier overschakelt naar een nieuwe standaard of systeem, dan wil je niet achterblijven. Wanneer je te lang wacht met het updaten van jouw software dan is het mogelijk dat de softwareondersteuning van jouw verouderde versie op een zeker moment wordt stopgezet. Legacy software is te vermijden, omdat het de functionaliteiten van jouw systemen kan ondermijnen en een beveiligingsrisico inhoudt.

Ten slotte is het bijblijven met jouw systeem belangrijk om jouw concurrentieel voordeel te behouden.

Welke elementen bevat een Service Blueprint?

Software development is een iteratief proces waarbij feedback op elke iteratie een grote rol speelt op de richting van het ontwikkelingsproces. Met de beoogde business value in het achterhoofd, kan het software development traject daardoor van richting veranderen. Met een Service Blueprint zorgen we dat het software development proces makkelijk en efficiënt die richtingsveranderingen aankan.

Bij het opstellen van een Service Blueprint schakelen we snel bij Kunlabora: op twee weken tijd werken we intensief met jou samen waarbij we input verzamelen over wat de software moet kunnen. Daarna presenteren we jouw organisatie een op maat gemaakt ontwerp samen met een actieplan hoe we de software implementatie willen organiseren.

Bij het actieplan houden we rekening met alle product deliverables. High-level brengen we de functionele, technische en bestuurlijke aspecten in kaart. Dit verwerken we in een goed onderbouwd ontwerp waarbij we de nodige toelichting geven. Zo krijg je van ons een duidelijk beeld hoe we jouw oplossing op maat willen realiseren.

Het uitwerken van de plannen gebeurt tijdens diverse workshops. Het is een uitstekende manier om een draagvlak te creëren bij alle stakeholders waarom een nieuwe softwareapplicatie of een systeemupdate nodig is. Tijdens de workshops zorgen we zo dat alle neuzen in dezelfde richting staan om snel en goed voorbereid aan de softwareontwikkeling te starten.

Het verloop van een Service Blueprint

Een Service Blueprint verloopt gestructureerd via volgende stappen:

  1. Intakegesprek: We bepalen samen de doelen en het toepassingsgebied van de Service Blueprint. Daarbij krijg je een gedetailleerde uitleg van onze aanpak.
  2. Planning en opbouw: Eerst stellen we een Service Blueprint team samen. Vervolgens bepalen we in gemeenschappelijk overleg de timing van de workshops en beslissen we wanneer welke stakeholders aanwezig moeten zijn.
  3. Design en roadmap: Een nauwe samenwerking is essentieel om tot een goed softwareontwerp en roadmap te komen. De oplossing moet immers goed aansluiten op jouw behoeften en noden. Tijdens deze stap passen we verscheidene technieken toe, zoals impact mapping en user story mapping. Dit proces ondersteunen we met visuele, technische diagrammen.
  4. Debrief: Samen met de belangrijkste stakeholders bespreken we het overzicht van de Service Blueprint en bepalen we de verdere stappen van de software implementatie. Daarbij hoort een degelijke inschatting van het project en het budget dat daar tegenover staat.

Service Blueprint in de praktijk

Povigo is een mooi voorbeeld van hoe we met een Service Blueprint snel tot een applicatie kwamen. Dit project voerden we uit met AP Hogeschool, IDEA Consult en Groep Intro, dankzij de financiering van Europa WSE. We ontwikkelden een mobiele applicatie die mensen ondersteunt bij hun terugkeer naar de arbeidsmarkt na een burn-out. Samen met de partners brachten we eerst duidelijk in kaart wat de app moest kunnen en hoe die eruit moest zijn. Dankzij de degelijke voorbereiding slaagden we erin om in drie maanden een Minimum Viable Product te bouwen.

Een ander mooi voorbeeld van een Service Blueprint die we uitvoerden, was voor het project EMMA voor de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB). Via EMMA kunnen hulpbehoevenden loophulpmiddelen aanvragen, zoals onder andere rolstoelen en elektrische scooters. Leveranciers kunnen nu die middelen aanvragen en in naam van de zorgvrager versturen naar de VSB. Bij akkoord van de VSB, bezorgt de leverancier het loophulpmiddel bij de patiënt en regelt het de facturering rechtstreeks met de bevoegde mutualiteiten. De VSB had al veel huiswerk gemaakt, maar bij de aanvang van het project waren de exacte omvang en de vereiste functionaliteiten nog niet 100% duidelijk. De Service Blueprint was daarom een noodzakelijke stap.

Start jouw software project met een Service Blueprint

Hoogwaardige software is van strategisch belang om optimaal samen te kunnen werken, de efficiëntie te bevorderen en de concurrentie voor te blijven. Kom niet voor verrassingen te staan, vermijd legacy software en start met de beste voorbereiding van jouw softwareproject dankzij een Service Blueprint. Onze experten hebben tonnen expertise in het vertalen van jouw software wensen en behoeften naar de correcte functionaliteiten en features.

Contacteer onze experten

Geïnspireerd door deze blog en wil je graag samenwerken?

Contacteer ons en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!