Het belang van een Service Blueprint

Succesvol software ontwikkelen start met een duidelijke visie en een duidelijk plan over de benodigde software requirements. Het bouwen van softwareoplossingen gaat daarbij verder dan enkel software development, daarom biedt Kunlabora de Service Blueprint aan.

Delen:

Met een Service Blueprint capteren we eerst de visie van de klant, daarna vertalen we deze naar de software requirements en ten slotte tot het design van een high-level oplossing. Dankzij de Service Blueprint schatten we de softwareoplossing proactief in. Zo komen we snel tot een planning en roadmap waarin we samen de verschillende milestones bepalen. Resultaat: een snel en efficiënt software development proces.

Wat is een Service Blueprint?

Software development is een iteratief proces waarbij feedback op elke iteratie een grote rol speelt op de richting van het ontwikkelingsproces. Met de beoogde business value in het achterhoofd, kan het software development traject daardoor van richting veranderen. Met een Service Blueprint zorgen we dat het software development proces makkelijk en efficiënt die richtingsveranderingen aankan.

Bij het opstellen van een Service Blueprint schakelen we snel bij Kunlabora: op twee weken tijd werken we intensief met jou samen waarbij we input verzamelen over wat de software moet kunnen. Daarna presenteren we jouw organisatie een op maat gemaakt ontwerp samen met een actieplan hoe we de software implementatie willen organiseren.

Bij het actieplan van de Service Blueprint houden we rekening met alle product deliverables. High-level brengen we de functioneletechnische en bestuurlijke aspecten in kaart. Dit verwerken we in een goed onderbouwd ontwerp waarbij we de nodige toelichting geven. Zo krijg je van ons een duidelijk beeld hoe we jouw oplossing op maat willen realiseren.

Het uitwerken van de plannen gebeurt tijdens diverse workshops. Het is een uitstekende manier om een draagvlak te creëren bij alle stakeholders waarom een nieuwe softwareapplicatie of een systeemupdate nodig is. Tijdens de workshops zorgen we zo dat alle neuzen in dezelfde richting staan om snel en goed voorbereid aan de softwareontwikkeling te starten.

Service blueprint brainstorm

Het verloop van een Service Blueprint

Nu we de vraag ‘Wat is een Service Blueprint’ beantwoord hebben, gaan we over tot het verloop van een Service Blueprint. Service blueprinting verloopt gestructureerd via volgende stappen:

  1. Intakegesprek: We bepalen samen de doelen en het toepassingsgebied van de Service Blueprint. Daarbij krijg je een gedetailleerde uitleg van onze aanpak.

 

  1. Planning en opbouw: Eerst stellen we een Service Blueprint team samen. Vervolgens bepalen we in gemeenschappelijk overleg de timing van de workshops en beslissen we wanneer welke stakeholders aanwezig moeten zijn.

 

  1. Design en roadmap: Een nauwe samenwerking is essentieel om tot een goed softwareontwerp en roadmap te komen. De oplossing moet immers goed aansluiten op jouw behoeften en noden. Tijdens deze stap passen we verscheidene technieken toe, zoals impact mapping en user story mapping. Dit proces ondersteunen we met visuele, technische diagrammen.

 

  1. Debrief: Samen met de belangrijkste stakeholders bespreken we het overzicht van de Service Blueprint en bepalen we de verdere stappen van de software implementatie. Daarbij hoort een degelijke inschatting van het project en het budget dat daar tegenover staat.

 

Service blueprinting

Service blueprinting in de praktijk

Povigo is een mooi Service Blueprint voorbeeld van hoe we met een Service Blueprint snel tot een applicatie kwamen. Dit project voerden we uit met APHogeschool, IDEA Consult en Groep Intro, dankzij de financiering van EuropaWSE. We ontwikkelden een mobiele applicatie die mensen ondersteunt bij hun terugkeer naar de arbeidsmarkt na een burn-out. Samen met de partners brachten we eerst duidelijk in kaart wat de app moest kunnen en hoe die eruit moest zijn. Dankzij de degelijke voorbereiding slaagden we erin om in drie maanden een Minimum Viable Product te bouwen.

Een ander mooi Service Blueprint voorbeeld die we uitvoerden, was voor het project EMMA voor de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB).

Via EMMA kunnen hulpbehoevenden loophulpmiddelen aanvragen, zoals onder andere rolstoelen en elektrische scooters. Leveranciers kunnen nu die middelen aanvragen en in naamvan de zorgvrager versturen naar de VSB. Bij akkoord van de VSB, bezorgt de leverancier het loophulpmiddel bij de patiënt en regelt het de facturering rechtstreeks met de bevoegde mutualiteiten. De VSB had al veel huiswerk gemaakt, maar bij de aanvang van het project waren de exacte omvang en de vereiste functionaliteiten nog niet 100% duidelijk. De Service Blueprint was daarom een noodzakelijke stap.

Start jouw software project met onze blueprint design service

Hoogwaardige software is van strategisch belang om optimaal samen te kunnen werken, de efficiëntie te bevorderen en de concurrentie voor te blijven. Kom niet voor verrassingen te staan en start met de beste voorbereiding van jouw softwareproject dankzij een Service Blueprint. Onze experten hebben tonnen expertise in het vertalen van jouw software wensen en behoeften naar de correcte functionaliteiten en features. Laat je bijstaan door onze blueprint design service en maak van jouw volgend software project een succes!

Contacteer onze experten voor meer informatie

Geïnspireerd door deze blog en wil je graag samenwerken?

Contacteer ons en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!