Case Vlaamse Sociale Bescherming

Digitaliseringstraject voor de VSB

Delen:
Klant
Vlaamse Sociale Bescherming (VSB)
Industrie
Vlaamse overheid

De Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) is een overheidsinstantie dieVlamingen met een behoefte aan medische hulp ondersteunt. Ze bieden extra vergoedingen aan voor burgers die zorg nodig hebben op lange termijn, zoals bijvoorbeeld een tegemoetkoming in de kosten voor een rolstoel of zorgcentrum.

Digitaal loophulpmiddelen aanvragen via een applicatie

 

De VSB had nood aan een digitaliseringstraject. Veel Vlamingen hebben behoefte aaneen loophulpmiddel om zich te verplaatsen. Dit kan het gevolg zijn van ouderdom, chronische ziekte of een beperking. Doordat veel burgers loophulpmiddelen aanvragen, leefde de nood om dit proces te digitaliseren via eenapplicatie.

Kunlabora ontwikkelde twee applicaties voor de VSB: eerst EMMA en vervolgens APRO.

Van Service Blueprint naar eerste MVP in 8 maanden

 

Toen VSB in maart2018 aan Kunlabora vroeg om een applicatie te ontwikkelen, werd de bevoegdheid over de vergoeding voor loophulpmiddelen net van de federale naar de regionale overheid overgedragen. Het doel was om de aanvraagprocedure van loophulpmiddelen– zoals een rolstoel, elektrische scooter, driewielfiets … - te stroomlijnen.

 

Doordat de bevoegdheden nog maar net van overheid waren gewisseld, waren de exacte omvang van het project en de benodigde functionaliteiten nog niet helemaal duidelijk. Om de scope van het project degelijk in te schatten, begon het Kunlabora team daarom met een Service Blueprint.

 

Voor een ServiceBlueprint is een nauwe samenwerking vereist. Het doel is om eerst de visie van de klant te kennen om die vervolgens naar software te vertalen. Op zijn beurt leidt die vertaalslag naar het design van een high-level oplossing. Door deze manier van werken stel je snel een planningen roadmap op. Zo geniet je van een efficiënt software development proces.

EMMA: applicatieom loophulpmiddelen aan te vragen

EMMA is een applicatie die de levering van loophulpmiddelen faciliteert. Het doel van de app is om het proces van aanvragen, leveren en factureren te stroomlijnen. Via EMMA kunnen leveranciers van loophulpmiddelen direct een aanvraag naar de VSB versturen in naam van de zorgvrager. Vervolgens verschijnt het verzoek in het eHealthplatform. Daar kan de VSB de vergoeding voor het geselecteerde loophulpmiddel goedkeuren of afkeuren.

 

Dit is een efficiëntiewinst voor alle partijen. De zorgvrager hoeft enkel het gewenste hulpmiddel te selecteren. De volgende communicaties verlopen rechtstreeks tussen de VSB ende leveranciers. Plus: wanneer het loophulpmiddel is goedgekeurd, wordt het goedgekeurde vergoedingsbedrag rechtstreeks gefactureerd aan de bevoegde zorgkas. Resultaat: na het akkoord van het loophulpmiddel wordt dit rechtstreeks geleverd bij de zorgvrager.

Snel en efficiënt development proces

 

Doordat er heel wat partijen en werkprocessen in de app geïntegreerd moesten worden, drong een ServiceBlueprint zich op. Een voorwaarde voor succes daarbij is een nauwe samenwerking. Dat was geen probleem met VSB. Beide partijen reageerden altijd snel op veranderingen om tot een zo efficiënt mogelijke en doeltreffende applicatie te komen.

 

De belangrijkste technische uitdaging was de integratie van de applicatie met het eHealth platform. Het platform moet namelijk het veilige verkeer garanderen tussen EMMA en de andere VSB backend-applicaties.

 

Dankzij deService Blueprint werd de applicatie wel razendsnel ontwikkeld: in maart startte de voorbereiding, in december volgde het eerste Minimum Viable Product (MVP).

Na het succes van EMMA volgde nieuwe applicatie APRO

Wanneer begin 2019 de laatste updates aan EMMA werden geïnstalleerd, kreeg Kunlabora de vraagvan de VSB om nog een nieuwe applicatie te ontwikkelen: APRO. Via die applicatie kunnen leveranciers van loophulpmiddelen hun toestellen laten registreren bij VSB. Zo komen ze in aanmerking voor bepaalde vergoedingen.

 

Leveranciers kunnen elk nieuw type loophulpmiddel en elke aanpassing aan bestaande loophulpmiddelen registreren via APRO. Maandelijks komt er een adviescommissie samen die – conform met de wetgeving – beslist welke nieuwe of gewijzigde producten in aanmerking komen voor een vergoeding.

 

Een handige functionaliteit daarbij is dat wanneer een leverancier stopt met de productievan een specifiek loophulpmiddel, die dit ook makkelijk kan doorgeven in de applicatie. Zo kan het product eenvoudig verwijderd worden uit de lijst van gecompenseerde artikelen. Dit is handig voor alle partijen om informatie altijd up-to-date te houden.

Nood aan het development van een nieuwe applicatie?

 

Bij Kunlabora zijn we trots op onze efficiënte werkwijze. We halen er dan ook veel voldoening uit om intensieve samenwerkingen aan te gaan voor interessante projecten. Heeft jouw organisatie nood aan een digitaliseringsproject, een nieuwe applicatie, een web platform of een out-of-the-box concept waar wij onze tanden in kunnen zetten? Laat het ons weten!

Contacteer onze experten

Geïnspireerd door deze case en wil je graag samenwerken?

Contacteer ons en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!