Povigo – ESF project

Het EuropeesSociaal Fonds (ESF) investeert in zowel werkgelegenheid als hoogwaardige loopbanen. Daarnaast bevordert het fonds ook innovatieve projecten om sociale uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te pakken.

Delen:
Klant
Departement Werk en Sociale Economie
Industrie
Vlaamse overheid

De Vlaamse afdeling “Europese programma’s maakt deel uit van het Departement Werk en Sociale Economie (WSE). Het WSE zet zich dagelijks in om Europese programma’s binnen hun beleidsdomein uit te voeren. Hun doel is om burgers en inwoners te helpen bij het ontplooien van hun talentenen werkmogelijkheden. Daarbij besteden ze een bijzondere aandacht aan kwetsbare groepen in onze maatschappij.

Povigo: applicatie om de terugkeer naar de arbeidsmarkt te ondersteunen

 

We dienden een projectvoorstel in bij ESF om langdurig afwezigen te ondersteunen met een digitale self service tijdens hun terugkeer naar de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld na een burn-out of langdurige ziekte. De ESF gunde dit project, waarna we van start konden gaan.

 

We bundelden expertises uit verscheidene vak domeinen:

  • Groep INTRO: job coaching en toegang tot de eindgebruiker
  • AP: onderzoek unit gespecialiseerd in soft skills en effectieve feedback
  • IDEA Consult: Expert impact evaluatie
  • Kunlabora: software developer

Van Service Design Blueprint naar MVP

Het project ging van met een Service Design Blueprint. We brachten de persona’s in kaart – de gebruikers van de Povigo-applicatie – en de gewenste impact. Daarbij stond de eindgebruiker centraal. We onderzochten welke features er nodig waren in de app. Vervolgens werkten we aan de hand van klikbare schetsen een eerste prototype uit.

 

Na validatie van het prototype, werd die verfijnd naar hoogwaardige schermontwerpen.Dankzij onze iteratieve werkwijze schakelden we snel: na slechts drie maanden presenteerden we een Minimum Viable Product (MVP).

Hoe begeleidt Povigo langdurig zieken naar een job?

 

De app werkt meteen aantal handige functionaliteiten en veel visuele elementen.

  • Een tijdlijn: Op een tijdlijn kunnen gebruikers registreren wat hen bezighoudt in hun zoektocht naar werk. Het resultaat is een centraal punt waar de werkzoekende alle gedachten en activiteiten terugvindt.
  • Stappen naar werk: Samen met de jobcoach volgt de gebruiker de taken op en beslissen ze welke volgende stappen er worden gezet.
  • Groeien naar werk: Daar vinden gebruikers een weergave van skills die belangrijk zijn voor de arbeidsmarkt en hoe ze daaraan kunnen werken.
  • Samenwerking met jobcoach: De jobcoach heeft geen rechtstreekse toegang tot wat de gebruiker invult op de tijdlijn, maar ziet wel hoe er gewerkt wordt aan skills, de gezette stappen en de patronen die daaruit blijken.
  • Tips: De gebruiker ontvangt tips op maat tijdens de zoektocht naar werk.
  • GDPR-proof: De app werk – uiteraard – helemaal conform met de GDPR-wetgeving. Alle data worden veilig geregistreerd en bewaard. Gebruikers kunnen gegevens ook opvragen om te laten verwijderen.

Vlotte samenwerking leidt tot succesvolle app

 

Het project was een groot succes, maar dat had niet zonder de vlotte samenwerking tussen alle projectpartners gelukt. Door de bundeling van expertises ontwikkelden we een app die in kleine stappen aansporing geeft om rustig naar de arbeidsmarkt terug te keren. Dat het project een succes was, bewijst de erkenning die Kunlabora kreeg: we werden in 2020 tot ESF-ambassadeur verkozen.

 

Heb jij nood aan een applicatie of andere softwaretoepassing op maat? Laat het ons weten: onze experten staan klaar om software te ontwikkelen op maat van jouw behoeften.

Contacteer onze experten

Geïnspireerd door deze case en wil je graag samenwerken?

Contacteer ons en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!