ReIncluGen

ReIncluGen staat voor Rethinking Inclusion and Gender empowerment. Zoals de naam weergeeft heeft het project tot doel om de maatschappelijke situatie van kwetsbare vrouwen, vaak met een migratieachtergrond, te versterken.

Delen:
Klant
Universiteit Antwerpen
Industrie
Sociale sector

Het is een project gesteund door de Europese Unie (EU) en gecoördineerd door de Universiteit van Antwerpen. Kunlabora heeft de rol van softwarepartner en werkt samen met een mix van academische partners en een reeks middenveldorganisaties of Civil Society Organisations (CSO).

Academische partners:

 

CSO partners:

 

  • FMV België: Een koepelorganisatie die verenigingen ondersteunt om gemigreerde burgers te informeren, sensibiliseren en te activeren om hun maatschappelijke positie te versterken.
  • InteRed Spanje: Organisatie die streeft naar transformatief onderwijs dat rechtvaardigheid, gendergelijkheid en duurzaamheid bevordert.
  • La Strada – Der Weg Italië: Organisatie die zich inzet voor kinderen en jongeren in nood, jongeren met verslavingsproblemen, vrouwelijke slachtoffers van mensenhandel en uitbuiting.
  • Feminoteka Polen: Een organisatie die strijdt tegen geweld tegen vrouwen.
  • Orient Express Oostenrijk: Een organisatie die vrouwen (met een migratieachtergrond) ondersteunt en hen, onder andere, helpt bij het leren van de taal.

In dit project werken alle partners samen aan de uitdagingen rond gender empowerment en inclusie. Meestal is het doelpubliek vrouwen met een migratieachtergrond.

 

Dit project ontvangt financiering van de Horizon Europe Research & InnovativeAction van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr. 101093987.

 

Noden van ReIncluGen

 

Om gender empowerment en inclusie te optimaliseren was er nood aan een platform om te netwerken en kennis te delen rond deze thema’s. De UniversiteitAntwerpen, coördinator van het project – zocht daarom een technische partner die dit platform mee kon uitdenken en vervolgens bouwen.

 

Kennisopbouw en ervaringsuitwisseling staan centraal in het project. De UAntwerpen kende Kunlabora al: ze wisten dat wij graag betrokken zijn bij projecten die een sociale impact genereren. Plus, doordat de UAntwerpen technologische innovatie centraal stelden, werden we al vanaf de start van het project nauw betrokken.

Het project: development van een platform om kennis te delen

Voorbereiding ReIncluGen

 

Samen met de partners stelden we het projectvoorstel op. Enkele maanden later stond het licht op groen. De totale duurtijd van het project bedraagt 3 jaar.

 

Bij Kunlabora werken we liefst met een dedicated development team aan een project voor een aantal weken, maanden of jaren. Dit project is een buitenbeentje in onze normale werking: het ReIncluGen project verloopt gefaseerd. Dit betekent dat er tussen verscheidene fases telkens wat tijd zit, zodat de projectpartners tijd overhouden voor hun kerntaken.

 

Vanaf de start was duidelijk dat we deel uitmaken van een mooi consortium. Alle partijen zijn zeer geëngageerd. Ook de Europese Unie toont een hoge betrokkenheid: ze volgen ReIncluGen aandachtig op en geven geregeld nuttige feedback om het project verder te optimaliseren.

 

Europees gesubsidieerde projecten verlopen altijd in verschillende werkpakketten. We deelden het ReIncluGen project ook op in werkpakketten; zo komt de expertise van elke partner sterk naar boven:

  • Werkpakket 1: Academisch onderzoek
  • Werkpakket 2: Organisaties en het werkveld in kaart brengen.
  • Werkpakket 3: Analyse van best practices en uitdagingen.
  • Werkpakket 4: Sociale media.
  • Werkpakket 5: Digitale platform.

Het laatste werkpakket valt onder de verantwoordelijkheid van Kunlabora.

Service Design Fase

 

Een Service Design fase gaf het startschot voor dit project. Dit voerden we uit samen met een zusterbedrijf binnen de Cronos Groep: Knight Moves. Samenwerkten we de doelen en de constraints van het platform uit. Daarna ontwierpen we de wireframes en een klikbaar prototype. Die werden vervolgens bijgestuurd aan de hand van user tests met de CSO’s.

 

Doordat proactief alle aspecten van het project grondig in kaart werden gebracht met het prototype, reduceerden we het risico om budget te verspillen aan minder relevante features. Plus, doordat we de projectpartners vanaf de start op sleeptouw namen, voelen zij zich meer betrokken. Het resultaat? Een optimale samenwerking. De Service Design fase leverde een stijlgids en een naam op voor het platform: Quwa.

Service Blueprint

 

Vervolgens werd de vertaalslag gemaakt van de Service Design fase naar een Service Blueprint. Daarvoor hanteren we een toolbox aan technieken waarmee we een toekomstige applicatie vanuit alle mogelijke hoeken analyseren: functioneel, technisch en governance. Het resultaat was een onderbouwd ontwerp met bijhorend actieplan zodat we konden beginnen bouwen aan het platform.

 

Van MVP naar MLP

 

Eerst ontwikkelden we een Minimum Viable Product (MVP). Daarbij kregen de belangrijke features al een eerste invulling. Wanneer de eerste versie was gevalideerd, keken we hoe we die features nog verder konden uitbreiden en optimaliseren.

 

Zo werken we toe naar een Minimum Lovable Product (MLP). Quwa is een platform bedoeld voor langdurig gebruik. We bouwen de app met Europees subsidiegeld, maar het is zeker de bedoeling dat die ook na de subsidieperiode breed en nuttig gebruikt wordt. Daarvoor moet je de gebruikers van het platform gelukkig houden. Naast gebruikservaring, speelt daarom de look and feel van het platform een belangrijke rol.

 

Testfase

 

Momenteel zitten we volop in de testfase van het project. We testen intern eerst op een intensieve wijze het platform. Vervolgens laten we ook andere organisaties starten met testen. Nadat voldoende feedback is verzameld, volgt de tweede development ronde. Zo verfijnen we Quwa en breiden we die uit waar nodig.  

 

Voor de testfase schreven we ook een handleiding voor de middenveldorganisaties over het gebruik van het platform. Technisch gezien was dit niet nodig: het platform functioneert heel intuïtief. Maar uit ervaring weten we dat het vaak een mentale barrière is voor gebruikers om met nieuwe tools te werken.

 

Co-creatie in de sociale sector

 

Telkens we onze middenveldorganisaties actief betrokken om het platform samen vorm te geven, merkten we vaak verbaasde reacties op door onze interesse. We vermoeden dat dit komt doordat sociale organisaties vaak werken met minder grote budgetten en zich daarom vaak moeten behelpen met suboptimale tools en applicaties. Als softwarebouwer zijn we daarom extra trots dat we aan de handvan dit soort digitaliseringsprojecten zulke organisaties versterken zodat ze meer sociale impact genereren.

De voordelen van Quwa

Dankzij Quwa versterken we organisaties rond inclusie en gender empowerment. Via het platform kunnen ze kennis delen en netwerken. Dit vergroot hun slagkracht, laat hen beter profileren, vereenvoudigt het leren kennen van nieuwe organisaties en verbetert het leren van elkaar.

 

Tools voor analyse en automatisering

 

Tijdens de Service Design fase werd de behoefte aan analyse – het meten en weten – ook snel duidelijk. Het platform heeft geen algemene moderator, dus was het belangrijk om ook een aantal slimme ondersteuningen in te bouwen. Een mooi voorbeeld zijn de trending topics die het platform automatisch berekent.

 

Een andere automatisering is de automatische berekening van organisatieprofielen aan de hand van enkele strategische lijnen die voor Quwa belangrijk zijn. Zo berekenen we eenvoudig hoe actief bepaalde organisaties zijn binnen zekere domeinen. Het resultaat: je gaat gerichter op zoek naar nieuwe partners of profileert jezelf sterker als partner.

 

Daarnaast is het mogelijk automatisch activiteitenverslagen te genereren. Wanneer gebruikers alle georganiseerde activiteiten netjes bijhouden in het platform, is het een handige tool om die naar een jaarverslag te exporteren.

 

Ten slotte is de voertaal van het project Engels, maar dit konden we lokaal op de app niet helemaal doortrekken. Om die reden implementeerden we een automatische vertaalfeature in het platform. Zo kunnen organisaties bijdrages leveren in hun moedertaal, maar worden die automatisch naar Engels vertaald.

 

Succesfactoren Quwa

 

Het doel van Quwa is dat gebruikers enerzijds het platform gebruiken om kennis te zoeken. Anderzijds is het ook heel belangrijk dat ze zelf ook kennis delen. Dit tweede onderdeel beschouwen we daarom als één van de succesfactoren voor het voortbestaan van het platform.

Uitdagingen

 

Een eerste uitdaging was het grote, internationale consortium waar we deel van uitmaakten. Je moet ervoor zorgen dat je alle stakeholders mee hebt en hun interesse kan behouden. Onze toolbox van facilitatie- en analysetechnieken bleek daar heel nuttig.

 

Een andere uitdaging is een budgettaire: we hebben budget voor het bouwen van de applicatie, maar de financiële toekomst van het platform is vervolgens onzeker. Dit is de reden waarom we zoveel slimme automatisaties hebben ingebouwd. Het budget was tevens ook de reden waarom we kozen voor serverless hosting, omdat die werken volgens het principe ‘pay for what you consume’.

 

Ten slotte ging onze rol in dit project verder dan enkel die van softwarebouwer. We voerden mee het project uit, maar hielpen ook al bij de promotie van het project binnen de EU, leverden bijdragen aan werkpakketten die niet met software development hebben te maken … Daarvoor kropen we geregeld eens uit onze comfortzone, maar de verwachte sociale impact maakt het onze inspanningen extra waard.

Het resultaat

 

De samenwerking loopt vlot en alle stakeholders zijn tevreden over Kunlabora als partner. Daarnaast zijn ze ook razend enthousiast om de app te gebruiken: die is net gelanceerd onder de consortium partners.

 

Een andere troefkaart die we binnen onze eigen onderneming ontdekten, is dat onze technische expertise een grote hulp blijkt bij het schrijven van degelijke subsidievoorstellen. Software op maat komt met een prijskaartje, dat beseffen we goed. We krijgen vaak van klanten te horen dat onze prijs-kwaliteitverhouding zeker klopt, maar dat het voor hen onbetaalbaar is om die werken ook te laten uitvoeren. Terwijl software op maat vaak een enorme efficiëntiewinst betekent. We zijn daarom zeker bereid om hulp te bieden bij het schrijven van subsidiedossiers.

 

Het project gaf al heel wat voldoening bij onze medewerkers, omdat het fijn is bij te dragen aan een betere wereld. De dankbaarheid die we krijgen van de sociale organisaties, helpt zeker ook. Maar het allermooiste resultaat, daar wachten we nog even op: de sociale impact die dit project kan realiseren!

 

Nood aan onze technische expertise bij het schrijven van een subsidiedossier? Of nood aan software op maat?

Contacteer ons team

Geïnspireerd door deze case en wil je graag samenwerken?

Contacteer ons en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!