VRT

De ontwikkeling van Music Delivery Platform om meer dan 280.000 artiesten en platenmaatschappijen te faciliteren in het verzenden van hun muziek.

Delen:
Klant
VRT
Industrie
Openbare omroep

VRT: openbare omroep voor radio en televisie

VRT – de openbare omroep voor radio en televisie in Vlaanderen – vraagt weinig introductie. Ze zorgen voor een kwalitatief hoogstaand aanbod in de sectoren informatie, cultuur, educatie en ontspanning. Dit zowel op radio, televisie als online.

VRT heeft een brede merkenportefeuille waarvoor ze autonoom verantwoordelijk is. Elk merk is afgestemd op een specifiek doelpubliek: VRT, Canvas, Ketnet, VRT NWS, Sporza, Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM, Klara en VRT max.

Applicatie om muziek te verzenden naar VRT

Nood aan een uniforme wijze om muziek te ontvangen

Muzikanten en platenmaatschappijen kunnen muziek aanleveren aan VRT. Zo zorgen ze ervoor dat VRT die op één van haar zenders afspeelt. Er was echter nog geen uniform systeem om die muziek aan te leveren. Het resultaat? Muziek werd op alle mogelijke manieren verzonden naar VRT: van het doorsturen via mail, tot het fysiek brengen van een USB-stick.

De nood leefde om deze manier van werken te veranderen. Ten eerste omdat muziek vaak meerdere keren werd aangeleverd, zodat ze bij VRT veel duplicaten hadden. Daarnaast ontbrak vaak de technische informatie over de muziek. En ten slotte was het vaak niet duidelijk voor welke zender of medewerker de nummers bestemd waren.

Daarom schakelde VRT Kunlabora in voor de ontwikkeling van een webapplicatie. Via de app kunnen artiesten en platenmaatschappijen muziek van hoge kwaliteit en op uniforme wijze bezorgen aan de diverse zenders van VRT.

Van Service Blueprint naar technisch ontwerp

Kunlabora is het project gestart met een Service Blueprint om de context, de functionele en de operationele vereisten in kaart te brengen. Een Service Blueprint vereist een nauwe samenwerking tussen beide partijen.

Zo werd er een impact mapping gemaakt zodat het Kunlabora-team zich beter kon inleven in de noden van VRT. Dit is een strategische planningstechniek waarbij de focus ligt op het bereiken van de gewenste impact. Vervolgens werden de relevante business processen gemodelleerd en werd er een context diagram opgesteld. Dit is een software development techniek waarbij een high-level diagram wordt opgesteld om een duidelijk overzicht te geven van de reikwijdte en de grenzen van het systeem. Daarnaast geeft een context diagram weer hoe het systeem past in de bredere context van zijn omgeving. Zo wordt er een overzicht opgesteld van de gevraagde functionaliteiten en de gewenste operationele kwaliteiten van de oplossing.

Wanneer al die informatie was verzameld, ging Kunlabora aan de slag met de uitwerking van een eerste technisch ontwerp. Daarvoor maakten ze gebruik van een container diagram. Zo konden ze de operationele en infrastructurele kant van de oplossing modelleren. Tijdens die ontwerpfase werden er al belangrijke keuzes gemaakt om de architectuur van de oplossing vorm te geven. Daarbij hoorden – onder meer – volgende technologische afwegingen:

  • Een monolithische architectuur waarbij de applicatie is gebouwd als één geheel OF microservices waarbij de applicatie bestaat uit vele kleine onafhankelijke services die met elkaar communiceren?
  • Een event-driven systeem waarbij de flow en de logica van de applicatie worden bepaald door events OF geen event-driven systeem?
  • Welke data bewaren we en welke database hebben we daarvoor nodig?

Kortom: bovenstaande manier van werken vroeg een nauwe collaboratie tussen Kunlabora en VRT.

De voordelen voor VRT

Dankzij de applicatie bezorgen artiesten en platenmaatschappijen hun muziek nu sneller en op een kwalitatievere wijze aan VRT. Al de aangeleverde muziek wordt automatisch doorgestuurd naar de interne muziekbibliotheek.

Alle technische informatie wordt automatisch ingevuld. De dropdown keuzemogelijkheden en typeaheads limiteren daarbij de opties van de technische velden. Zo geraken die correcter ingevuld. Plus: gebruikers krijgen een melding wanneer ze een duplicaat proberen te sturen.

Door de nieuwe manier van werken is het voor gebruikers duidelijker welke informatie VRT van hen verwacht. Dit zorgt ervoor dat muziek sneller bij de juiste zender terechtkomt, het muziekgenre duidelijker is … Kortom: een grote efficiëntiewinst voor zowel VRT als de gebruikers.

Uitdagingen tijdens de VRT case

Omwille van de beperkte schaal van het project en de vereiste om de kosten onder controle te houden, is er gekozen voor AWS. Een groot voordeel van AWS – en cloud hosting in het algemeen – is de mogelijkheid om infrastructuur flexibel op te schalen, in combinatie met een pay-as-you-go prijsstructuur.

Een belangrijke uitdaging was de opslag en verwerking van grote hoeveelheden muziekbestanden. Er werd enerzijds ontzettend veel muziek naar de tool gestuurd. Die grote hoeveelheid data was onderschat. Aan de start van het project was de inschatting dat albums ongeveer 20 liedjes bevatten, maar in werkelijkheid werden er meerdere albums opgeladen met 100+ liedjes.

Anderzijds moet de gebruiker de juiste artiest selecteren via een typeahead. De verwachting leefde al dat dit een grote lijst aan artiesten ging zijn, maar de werkelijkheid overtrof die verwachting ruimschoots. VRT leverde een lijst aan van maar liefst 280.000 artiesten. Plus die lijst werd meerdere keren per week geüpdatet met nieuwe gegevens.

Kortom: er waren verscheidene uitdagingen die nood hadden aan een creatieve oplossing. Door een nauwe samenwerking met VRT, waren deze problemen snel van de baan.

Vlotte samenwerking met een hoge betrokkenheid

Vanaf de start liep de samenwerking vlot tussen VRT en Kunlabora. De communicatie verliep open en transparant. Een bonus was de hoge betrokkenheid van VRT: hun team zocht intensief mee naar de ideale oplossing.

De eerste oplevering van het project is een feit. Voorlopig is VRT erg tevreden met de applicatie, maar ze kijken nog even afwachtend toe hoe de artiesten en platenmaatschappijen het project ontvangen. De applicatie is bedoeld voor een grote groep aan gebruikers. Daardoor is het moeilijk om in te schatten hoe tevreden dit diverse publiek de applicatie ontvangt.

Om de vlotte samenwerking kracht bij te zetten, is er daarom afgesproken om over een aantal maanden het project te evalueren en de feedback van de gebruikers te verwerken.

Heb jij een uitdagend softwareproject op de plank liggen en weet je niet hoe te starten? Laat onze experten helpen: ze zijn getraind in het vinden van gebruiksvriendelijke oplossingen voor complexe uitdagingen.

Contacteer onze experten

Geïnspireerd door deze case en wil je graag samenwerken?

Contacteer ons en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!